Spillbransjen stadig viktigere partner for norsk idrett
Det er ingen hemmelighet at det koster en del penger å drive idrettsklubb, og nettopp derfor har sponsorer lenge vært en viktig del av breddeidretten. Imidlertid har det skjedd et skifte i det tradisjonelle landskapet de siste årene, mye takket være økt popularitet hos internasjonale spillselskaper.
I Eliteserien har det allerede vært en rekke sponsoravtaler på bordet, men nå ser vi den samme utviklingen innen breddeidretten. Spesielt internasjonale spillselskaper kan tilby attraktive sponsoravtaler for mindre lag og organisasjoner, noe vi også har sett innen internasjonal idrett. Spesielt i England, Tyskland og USA har det mer eller mindre blitt standard at en hovedsponsor kommer i form av et spillselskap. Så hvordan vil dette påvirke landskapet innen breddeidretten? Det er dette vi skal utforske med denne artikkelen.
Hvorfor trenger lagene sponsorer?
Selv om pengepremier er en stor del av inntektene til idretten, så kan det være langt mellom utbetalingene. Derfor er det viktig at man har noen som kan dekke de løpende kostnadene slik at laget kan opprettholde toppformen sin. Her kommer sponsorer inn, og det finnes en rekke forskning på nettopp dette området. I Norge er vi vant til å se store nordiske selskaper som Equinor, Telenor og Norsk Tipping - men også flere internasjonale sponsorer har vist interesse for det nordiske markedet.
Dette har ført til at flere spillselskaper i dag har aktive sponsoravtaler med ulike organisasjoner innen idretten i Norge. Ikke bare vil internasjonale sponsorer gi muligheten til å tiltrekke seg et internasjonalt publikum, men det kan også gi viktig finansiering til klubber som ikke vekker oppmerksomheten til de mest attraktive sponsorene i Norge. Det kan derfor være et positivt skifte at stadig flere små og mellomstore selskaper begynner å tilby sponsoravtaler til sine lokale idrettsorganisasjoner.
Hvordan matche en god sponsor med laget ditt?
Det viktigste når du skal velge sponsorer at de er troverdige sponsorer for laget. Da er det kanskje ikke så rart at bettingsider og spillselskaper lenge har vært populære valg for mange. Disse tilbyr et enormt utvalg idretter på sine nettsider, noe som har gjort dem relevante for stort sett alle organisasjoner innen breddeidretten.
Når du har funnet selskaper som er villig til å gå inn som sponsorer vil det være viktig å avklare hva begge parter forventer i en slik avtale. Sponsorer vil riktignok ønske eksponering for merkevaren sin, men pass på at det ikke blir for dominant. Noen lag har gått for langt i sine sponsoravtaler og dermed mistet mye av sin egen identitet underveis. Nettopp derfor kan det også være lurt å skifte sponsorer med jevne mellomrom, eller sørge for at samarbeidene klart beskrives slik begge parter forventer at de skal fungerer.
Oppsummering
Spill- og betting aktører har blitt stadig viktigere sponsorer for idretten, noe som har ført til at stadig flere organisasjoner åpner for avtaler. For idretten betyr dette at man kan tiltrekke seg nye tilskuere, samt at man kan få tilgang til viktig finansiering klubben trenger for å utvikle sine egne talenter og driften.